UN ECE R141: Verplichte bandenspanningscontrolesystemen en de gevolgen voor chauffeurs en wagenparkbeheerders

Tags:
Kippers Zelflossers Product
UN ECE R141: Verplichte bandenspanningscontrolesystemen en de gevolgen voor chauffeurs en wagenparkbeheerders

Vanaf 6 juli 2024 moeten alle nieuwe trailers in de EU zijn uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem dat een waarschuwingslampje op het dashboard van de truck ondersteunt. Deze wetgeving, UN ECE R141, verhoogt de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers, bespaart brandstofkosten en verlengt de levensduur van trailerbanden.

Elke STAS trailer wordt uitgerust met een van de volgende systemen: 

  • Het (nu standaard) bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) met sensoren rond de velgen in de banden;
  • Een Tyre Pressure Refill System (TPRS) dat de banden van de trailer automatisch op de juiste spanning houdt.

Beide systemen zijn al een paar jaar verkrijgbaar bij STAS. De UN ECE R141 wetgeving vereist nu echter dat truck- en trailerfabrikanten ook een niet-merkgebonden waarschuwingssignaal tussen de truck en de trailer ondersteunen, en niet alleen via het Smartboard of met een waarschuwingslampje op de trailer. 

Dit betekent dat alle vrachtwagens het waarschuwingssignaal van een trailer op het dashboard of infotainmentsysteem zullen weergeven als zowel de truck als de trailer na 6 juli 2024 zijn geregistreerd.
Natuurlijk zijn er een paar praktische vragen die voortkomen uit deze verandering in de wetgeving. 

Omdat de gevolgen een beetje verschillen tussen het TPMS-systeem en het TPRS-systeem, beantwoorden we vragen over deze systemen afzonderlijk:

TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) volgens UN ECE R141

 

Wat is TPMS en hoe werkt het?

TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System (bandenspanningscontrolesysteem). Elk wiel, inclusief het reservewiel, heeft een sensor met een batterij die de luchtdruk en temperatuur in de band controleert. Deze sensoren sturen gegevens naar het Trailer EBS-systeem, dat de waarschuwing via de CAN-verbinding doorgeeft aan de truck.

Hoe lang gaan de sensoren mee?

De batterijen van de sensoren gaan meestal 5 tot 10 jaar mee. De batterijstatus kan door uw STAS-dealer worden gecontroleerd en ongeveer zes maanden voordat de batterijen moeten worden vervangen, wordt een batterijwaarschuwing weergegeven.

Hoe ziet de waarschuwing eruit in de truck?

Dat verschilt per truck. Sommige geven aan welk wiel een probleem heeft, terwijl andere alleen een TPMS-waarschuwingslampje in oranje of rood weergeven. Oudere trucks geven mogelijk geen waarschuwing weer als ze geen TPMS-communicatie via de CAN-bus ondersteunen.

Wanneer wordt de waarschuwing geactiveerd?

De waarschuwing wordt geactiveerd bij een drukverlies van 0,2 bar. Een klein drukverlies na verloop van tijd of lage temperaturen kunnen de waarschuwing triggeren. Als de waarschuwing aanhoudt na het opnieuw oppompen, controleer dan op een gaatje of een lekkend ventiel met zeepwater.

Wat moet de bestuurder doen wanneer de TPMS-waarschuwing afgaat?

De waarschuwing kan een drukverlies van 0,2 bar of meer betekenen of dat het wiel oververhit raakt. De bestuurder moet de banden, remmen en velgen controleren. Bij schade of onzekerheid, moet de band worden vervangen of hulp worden ingeroepen.

Klik hier voor een handleiding voor het controleren van de banden.

Wat moet ik doen als het waarschuwingslampje blijft branden nadat ik een band heb verwisseld of bijgevuld?

Zet het contact vijf seconden uit en probeer het opnieuw om het systeem te resetten. Het kan een paar minuten duren voordat de sensoren hun status hebben bijgewerkt. Als de waarschuwing blijft, controleer dan de banden, remmen en velgen. Als er zichtbare schade of onzekerheid is, moeten de band worden vervangen of hulp worden ingeroepen.

Moet je het systeem opnieuw programmeren telkens als je de wielposities verandert?

Ja, de wielposities zijn geprogrammeerd in het systeem, dus je moet ze updaten telkens als je een wielpositie verandert.

Worden de reservewielen van STAS geleverd met de TPMS sensoren?

Ja, dus dealers en servicepunten kunnen de wielposities bijwerken zonder de band van de velg te hoeven halen.
 

TPRS (Tyre Pressure Refill System) volgens UN ECE R141

Wat is TPRS en hoe werkt het?

TPRS staat voor Tyre Pressure Refill System, en het systeem doet precies dat: de banden bijvullen wanneer dat nodig is. Elk bandventiel is verbonden met het midden van het aslichaam dat onder druk wordt gezet met een step-up ventiel dat de luchtdruk op 9 bar houdt. De druksensor voor de waarschuwing in de truck is in het step-up ventiel gemonteerd, dus er is geen herprogrammering nodig als de wielposities veranderen.

Hoe ziet de waarschuwing eruit in de truck?

Dat hangt af van de truck. De waarschuwing kan een oranje of rood lampje, tekst of een schema op het dashboard of infotainmentsysteem zijn. Als het systeem een band bijvult, verdwijnt de waarschuwing. Als een band ernstig beschadigd is, blijft de waarschuwing aan. Net als in het verleden zal STAS nog steeds het waarschuwingslampje op de zijdelingse bescherming monteren om tegemoet te komen aan oudere vrachtwagenmodellen die het waarschuwingssignaal van de trailer nog niet ondersteunen.

Wanneer wordt de waarschuwing geactiveerd?

Wanneer het TPRS-systeem wordt geactiveerd, wordt er een waarschuwing weergegeven. Kortstondige waarschuwingen kunnen het gevolg zijn van drukverlies of koude temperaturen. Aanhoudende waarschuwingen betekenen een probleem dat onmiddellijke aandacht vereist.

Wat moet de bestuurder doen als de waarschuwing afgaat?

Als de waarschuwing snel verdwijnt, controleer de banden dan bij de volgende stop. Als de waarschuwing aan blijft, stop dan onmiddellijk om de banden te inspecteren.
 

Vind jouw dealer
A illustration of a character holding an ipad